NULL string(0) ""

Uchwała nr VII/30/11 Rady Gminyz dnia 27 maja 2011w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Boniewie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania Na podstawie art. 9 a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493; z 2009 r. Nr 206, poz. 1589; z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 125 poz. 842)

Uchwała nr VII/30/11
Rady Gminy
z dnia 27 maja 2011


w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Boniewie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania

Na podstawie art. 9 a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493; z 2009 r. Nr 206, poz. 1589; z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 125 poz. 842)



 
 
UCHWAŁA NR VII/30/11
RADY GMINY BONIEWO
z dnia 27 maja 2011 r.
 
 
 
w sprawie  trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Boniewie  oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania
 
 
            Na podstawie art. 9 a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493; z 2009 r. Nr 206, poz. 1589; z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 125 poz. 842)  uchwala się, co następuje :
 
                                                                   
 
            § 1. Przyjmuje się tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Boniewie oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
 
                                                                 
            § 2. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Boniewo.
 
                                                           
            § 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy
                                                                                              Jarosław Gazda
 
 
Uzasadnienie
 
 
Przemoc w rodzinie najczęściej występuje w rodzinach najuboższych, jest powiązana
z alkoholizmem, niskimi dochodami, niskim wykształceniem, małą świadomością społeczną. Przypadki znęcania najczęściej odbywają się w domach rodzinnych, w zamkniętym kręgu osób, gdzie świadkami są jedynie członkowie rodziny. Praktycznie ofiary przemocy boją się,
a niejednokrotnie wstydzą się  o tym mówić.
Z uwagi na powyższe fakty konieczne jest podjęcie działań zmierzających w kierunku edukacji społeczeństwa, dostarczając wiedzy o zjawisku przemocy i sposobach radzenia sobie z problemami. Niezbędne jest również zapewnienie profesjonalnej pomocy.
            Efektywne działania na rzecz osób dotkniętych przemocą i ich rodzin, oddziaływanie na osoby stosujące przemoc oraz podnoszenie świadomości społecznej na temat przyczyn     i skutków przemocy w rodzinie wymagają współpracy z instytucjami, które takimi problemami się zajmują. Do tych instytucji należą: pomoc społeczna, Policja, zespoły kuratorskie, placówki oświatowe, placówki służby zdrowia, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych oraz organizacje pozarządowe. Zwiększenie skuteczności tej współpracy jest możliwe dzięki powołaniu lokalnych zespołów interdyscyplinarnych i grup roboczych. Współpraca zespołowa sprzyja koordynacji działań na rzecz danej rodziny. Zapobiega powielaniu działań, poszerza wiedzę
o rodzinie, wykorzystuje potencjał członków zespołu do opracowania możliwie najlepszej strategii działania.
           
 
            Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 10 czerwca 2010 r.
o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz innych ustaw ( Dz. U. Nr 125, poz. 842) w dodanym art. 9 a do ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku  o przeciwdziałaniu przemocy nakłada na gminy obowiązek podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania przemocy
w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.
            W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.
                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy
                                                                                              Jarosław Gazda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                          
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                         
 
 
 
    Załącznik Nr 1
   do Uchwały Nr VII/31/11
   Rady Gminy Boniewo
z dnia 27 maja 2011 r.
 
 
Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego
w Boniewie  oraz szczegółowe  warunki jego funkcjonowania
 
                                                          § 1.
 
                                            Postanowienia ogólne.
 
1.      Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, między innymi organizując pracę zespołu interdyscyplinarnego.
2.      Zespół interdyscyplinarny realizuje  działania określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz w ramach realizacji założeń krajowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
3.      Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli różnych podmiotów oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności poprzez:
a) diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie, pomoc osobom, rodzinom, grupom problemowym w przezwyciężaniu ich problemów;
b) podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie w celu przeciwdziałania temu zjawisku;
c) inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie;
d) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym;
4.      W skład zespołu wchodzą przedstawiciele instytucji związanych z realizacją zadań na rzecz pomocy osobom indywidualnym, rodzinom, grupom problemowym bądź środowisku. Są to osoby z różnych grup zawodowych reprezentujący instytucje publiczne, odpowiedzialne za realizację zadań m. in. przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Policji, kuratorskiej służby sądowej, oświaty, ochrony zdrowia,  lokalnych organizacji pozarządowych.
5.      Osoby wchodzące w skład gminnego zespołu interdyscyplinarnego współpracują ze sobą
w sposób skoordynowany zapewniając skuteczne reagowanie na problem.
6.      Przez problem rozumie się każdą sytuację osoby, rodziny, grupy problemowej bądź środowiska, których rozwiązanie wykracza poza kompetencje jednej instytucji i wymaga zaangażowania innych podmiotów.
 
                                                              § 2.
 
     Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego.
 
1.      Zespół interdyscyplinarny powołuje Wójt Gminy Boniewo w drodze zarządzenia.
2.      W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek wymienieni w § 1 ust. 4.
3.      Zespół interdyscyplinarny powoływany jest na okres 4 lat licząc od dnia podjęcia zarządzenia określonego w § 2 ust. 1
4.      W uzasadnionych przypadkach Wójt Gminy Boniewo może poszerzyć skład zespołu interdyscyplinarnego o podmioty o których mowa w art. 9 a ust. 3 i 5 ustawy z dnia 19 lipca
 
2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, które mogą przyczynić się do rozwiązania problemu.
5.      Pracami zespołu kieruje Przewodniczący, wybrany na pierwszym posiedzeniu zespołu przez jego członków w głosowaniu jawnym.
6.      Wójt Gminy może odwołać członka zespołu interdyscyplinarnego przed upływem kadencji :
a) z własnej inicjatywy, szczególnie w przypadku uzasadnionego podejrzenia  o naruszenie zasad poufności danych i informacji uzyskanych w ramach działania  w zespole;
b) na wniosek podmiotu, który wskazał osobę na członka zespołu interdyscyplinarnego,
z równoczesnym wskazaniem nowego przedstawiciela do zespołu,
c) w przypadku rezygnacji członka zespołu interdyscyplinarnego;
d) na wniosek przewodniczącego w szczególnie uzasadnionych przypadkach;
7.      Odwołanie członka zespołu interdyscyplinarnego przez Wójta następuje w formie pisemnej w drodze zarządzenia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku  o odwołanie.
8.      Przewodniczący może zostać odwołany na podstawie:
            a) uzasadnionego pisemnego wniosku któregokolwiek z członków zespołu      interdyscyplinarnego, odwołanie następuje w wyniku głosowania jawnego, zwykłą         większością głosów;
b) pisemnej rezygnacji przewodniczącego;
c) uzasadnionego pisemnego wniosku Wójta Gminy Boniewo, w wyniku jawnego głosowania zwykłą większością głosów.
9.      Przed powołaniem zespołu interdyscyplinarnego Wójt Gminy występuje do jednostek,
o których mowa w § 1 ust. 4 o wskazanie osób, które wejdą w skład zespołu.
 
                                                                    § 3.                                     
 
    Funkcjonowanie Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych.
 
1.      Zespół działa przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Boniewie, który zapewnia jego obsługę administracyjną.
2.      Zespół interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień pomiędzy Wójtem Gminy Boniewo, a podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w jego skład.
3.      Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
4.      Posiedzenie zespołu oraz grup roboczych odbywa się w dni powszednie, w godzinach pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boniewie. Dopuszcza się możliwość organizowania posiedzeń na terenie innych instytucji lub organizacji zaangażowanych w udzielanie pomocy .
5.      Zespół interdyscyplinarny w indywidualnych przypadkach może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy      w rodzinie.
6.      Spotkania grup roboczych zwołuje się na wniosek osób, rodzin, grup problemowych bądź środowisk mających trudności lub wykazujących potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu sytuacji problemowych.
7.      Skład grup roboczych uzależniony jest od problemu i może być zmienny w zależności od potrzeb.
8.      Wszystkich członków zespołu oraz grup roboczych obowiązuje zasada tajności informacji przekazywanych w ramach prac zespołu bądź grupy. Obowiązek ten utrzymuje się także po ustaniu członkostwa w zespole lub grupie roboczej.
9.      W celu tworzenia lokalnych zintegrowanych programów i kampanii profilaktycznych oraz lokalnej polityki społecznej w pracach uczestniczą wszyscy członkowie zespołu.
10.  Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania
w ramach obowiązków służbowych, lub zawodowych bądź społecznie.
 
                                                                  § 4 .
 
                   Postępowanie na rzecz osób, rodzin, grup, środowiska.
 
1.      Grupa robocza w danej sprawie spotyka się minimum dwa razy.
2.      Na pierwszym spotkaniu roboczym grupa robocza ustala plan pomocy osobie, rodzinie, grupie problemowej bądź środowisku, określający osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań  lub części działań , opis zadań dla poszczególnych członków grupy roboczej, a także dla osoby , rodziny,przedstawicieli grup problemowych lub środowiska.
3.      Plan pomocy, o którym mowa w pkt 3 ustala się przy uczestnictwie osoby , rodziny, przedstawicieli grup problemowych bądź środowiska, których sprawa dotyczy. W sprawach wyjątkowych możliwe jest określenie planu pomocy bez obecności osoby, rodziny, bądź przedstawicieli grup problemowych lub środowiska, których posiedzenie dotyczy. W tej sytuacji o wyniku posiedzenia i zobowiązanych ze strony członków grupy roboczej zainteresowane osoby informuje się niezwłocznie.
4.      Na drugim posiedzeniu grupy roboczej członkowie przedstawiają działania podjęte na rzecz osoby, rodziny, grupy problemowej lub środowiska. Istnieje możliwość zwoływania kolejnych spotkań w danej sprawie.
 
                                                                       § 5.
 
                  Dokumentacja, monitorowanie prac Zespołu i grup roboczych.
 
1.      Przewodniczący zespołu  gromadzi w celach statystycznych i ewaluacyjnych dane dotyczące m.in. ilości spraw prowadzonych przez zespół i grupy robocze, składu poszczególnych grup, oraz efektów ich pracy . W oparciu o zebrane dane dokonuje oceny zadań realizowanych przez Zespół i grupy robocze, w razie potrzeby proponuje niezbędne korekty.
2.      W ramach pracy z osobą, rodziną, grupami problemowymi  bądź środowiskiem gromadzona jest następująca dokumentacja:
a) kwestionariusz zgłoszeniowy – dokument potwierdzający zgłoszenie problemu do rozpatrzenia przez grupy robocze , do kwestionariusza mogą być dołączone kopie dokumentów dostarczonych przez osobę, rodzinę, przedstawicieli grup problemowych lub środowiska ( wzór załącznik nr 1);
b) pisemna zgoda osoby lub pełnoletniego przedstawiciela rodziny, której sprawa ma być przekazana do rozpatrzenia w ramach pracy grupy roboczej. Zastrzega się, że sytuacjach wyjątkowych ( np. w przypadku zagrożenia dobra dziecka lub zgłoszenia dokonywanego przez dziecko) grupę roboczą zwołuje się w trybie natychmiastowym i bez wymaganej zgody ( wzór załącznik nr 2);
c) plan działania zespołu interdyscyplinarnego / grupy roboczej – opis zadań dla poszczególnych członków, osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych bądź środowiska ( załącznik nr 3);
d) monitoring działań zespołu interdyscyplinarnego/ grupy roboczej- realizacja zadań określonych w planie działania przez członków grup roboczych , osobę, rodzinę, przedstawicieli grup problemowych bądź środowisk ( załącznik nr 4),
3.      Ponadto dokumentację posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego / grup roboczych stanowi lista obecności i każdorazowo oświadczenie o zachowaniu tajemnicy służbowej.
4.      Dokumentacja, o której mowa w pkt 2 i 3 jest gromadzona w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boniewie.
 
                                                                                                                  
                                                           Załącznik Nr 1
 
KWESTIONARIUSZ ZGŁOSZENIOWY
 
 
 
INSTYTUCJA ZGŁASZAJĄCA..............................................................................................
 
DATA ZGŁOSZENIA...............................................................................................................
 
OKREŚLENIE PROBLEMU/ÓW
 
 
 
OPIS SYTUACJI ( SKŁAD RODZINY, FAKTY, OKOLICZNOŚCI)
 
 
 
PRZEBIEG DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ I UDZIELONEJ POMOCY
 
 
 
POSIADANE DOKUMENTY
 
 
 
PROPONOWANY SKŁAD ZESPOŁU
 
...................................................................................................................................................
 
..................................................................................................................................................
 
...................................................................................................................................................
 
..................................................................................................................................................
 
                                                                                           ............................................
                                                                                       podpis osoby zgłaszającej sprawę
 
DATA I MIEJSCE POSIEDZENIA ZESPOŁU W SKŁADZIE ( WYPEŁNIA PRZEWODNICZĄCY)
 
...............................................................................................................................................................
 
...............................................................................................................................................................
 
...............................................................................................................................................................
 
                                                                                                                            
 
 
                                                                                                                           
 
                                                                                                                                   Załącznik nr 2
 
 
                                                                                                                        ........................................
                                                                                                                           / miejscowość, data/
................................................
/imię i nazwisko/
 
.................................................
/adres zamieszkania/
 
................................................
/telefon kontaktowy/
 
 
1.      Wyrażam zgodę na podjęcie przez  Zespół Interdyscyplinarny funkcjonujący przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Boniewie działań na rzecz mojej osoby/ rodziny.
2.      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych niezbędnych do podjęcia działań przez Zespół Interdyscyplinarny, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r.              o ochronie danych osobowych ( Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926)
3.      Dla potrzeb pracy Zespołu Interdyscyplinarnego przekazuję kopie następujących dokumentów:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
                                                                                                          ..........................................
                                                                                                                               / podpis /
 
 
 
 
                                                                                                                          
 
 
                                                                                                                                  Załącznik nr 3
                                                                                                                            ....................................
                                                                                                                               / miejscowość, data /
.......................................
/ Nr sprawy /
 
PLAN DZIAŁAŃ ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO
 
 
DOTYCZY...........................................................................................................................................
( Imię i nazwisko osoby lub przedstawiciela rodziny)
 
ZADANIA CZŁONKÓW ZESPOŁU
 
Instytucja Działanie                                
 
ZADANIA DLA OSOBY / RODZINY
 
KOLEJNE SPOTKANIE ZESPOŁU- DATA.............
 
PODPISY UCZESTNIKÓW ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO:
......................................................................................................................
.....................................................................................................................
 
 
                                                                                                                                 
                                                                                                                                    Załącznik nr 4
                                                                                                                      .........................................
                                                                                                                          / miejscowość, data /
...........................................
/ Nr sprawy /
 
 
MONITORING DZIAŁAŃ ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO
 
DOTYCZY.............................................................................................................................................
( Imię i nazwisko osoby lub przedstawiciela rodziny)
 
ZADANIA CZŁONKÓW ZESPOŁU
 
Zrealizowane działania Czy osoba / rodzina wymaga dalszego wsparcia? TAK/NIE Dalsze działania                                        
 
 
DALSZE ZADANIA DLA OSOBY / RODZINY
 
KOLEJNE SPOTKANIE ZESPOŁU- DATA........................
 
PODPISY UCZESTNIKÓW ZESPOŁU INTERDYSCYPLINARNEGO:
......................................................................................................................
.......................................................................................................................

Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Nr 162 z dnia 2011-07-25

metryczka


Opublikował: Zdzisława Bywalska (6 października 2011, 12:44:22)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2114