NULL string(0) ""

Uchwała nr XXIV/156/13Rady Gminyz dnia 27 marca 2013w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r. poz.391 i 951; z 2013 r. poz. 21 i poz. 228) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art.40 ust.1, art.41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142 poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457;z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 , Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 11, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281; z 2013 r. poz. 153)

Uchwała nr XXIV/156/13
Rady Gminy
z dnia 27 marca 2013


w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r. poz.391 i 951; z 2013 r. poz. 21 i poz. 228) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art.40 ust.1, art.41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142 poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457;z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 , Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 11, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281; z 2013 r. poz. 153)




Uchwała Nr XXIV/156/13
Rady Gminy Boniewo
z dnia 27 marca 2013 r.
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach ( Dz. U. z 2012 r. poz.391 i 951; z 2013 r. poz. 21 i poz. 228) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art.40 ust.1, art.41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142 poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457;z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 , Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 11, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281; z 2013 r. poz. 153), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku uchwala się, co następuje: 
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały. 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Boniewo. 
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXV/113/06 Rady Gminy Boniewo z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo. 
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. 
 
 
 
  Przewodniczący Rady Gminy


inż. Jarosław Gazda
 




Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIV/156/13 
Rady Gminy Boniewo 
z dnia 27 marca 2013 r. 


Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boniewo  
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 1. Na nieruchomościach na których zamieszkują mieszkańcy i na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy utrzymanie czystości i porządku zapewnia się poprzez: 
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych; 
2) ustawienie na terenie nieruchomości pojemników z odpadami, w miejscu dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne; 
3) worki i pojemniki powinny posiadać oznaczenie odpadu w nich gromadzonego. 
§ 2. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania następujących odpadów: 
1. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbywa się w systemie dwu pojemnikowym, to znaczy segregacja odpadów w dwóch pojemnikach lub w dwóch workach, bezpośrednio na miejscu powstania w gospodarstwach domowych z podziałem na odpady suche i mokre. 
1) jako odpady suche z nieruchomości odbierane będą: 
a) papier i tektura, 
b) tworzywa sztuczne, 
c) metale, 
d) opakowania wielomateriałowe, 
e) szkło. 
2) jako odpady mokre z nieruchomości odbierane będą: odpady ulegające biodegradacji w tym także odpady zielone; 
3) z nieruchomości będą odbierane także odpady niesegregowane. 
2. Odpady ulegające biodegradacji mogą być także: 
1) gromadzone w przydomowych kompostownikach; 
2) przekazywane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
3. Przeterminowane leki można: 
1) gromadzić w ustawionych do tego celu pojemnikach na terenie gminy; 
2) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
4. Chemikalia i zużyte opony można: 
1) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 
2) przekazywać do punktów ich sprzedaży. 
5. Zużyte baterie można: 
1) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w wyznaczonych miejscach; 
2) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 
3) przekazywać do punktów ich sprzedaży. 
6. Zużyte akumulatory można: 
1) dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 
2) przekazywać do punktów ich sprzedaży. 
7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można: 
1) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 
2) przekazywać do punktów ich sprzedaży. 
8. Meble i odpady wielkogabarytowe można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
9. Odpady budowlane i rozbiórkowe można gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie i przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
10. Folie po kiszonkach, worki po nawozach można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
11. Odpady niebezpieczne np.: puszki po farbach, rozpuszczalniki można przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
12. Popiół można: 
1) gromadzić w ustawionych do tego celu ogólnodostępnych pojemnikach na terenie gminy; 
2) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
§ 3. Ustala się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi: 
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest: 
1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem, że powstające ścieki nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, gromadzone są w szczelnych zbiornikach bezodpływowych lub są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi; 
2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych. 
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się pod warunkiem: 
1) nie powodowania negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin; 
2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych; 
3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska. 
§ 4. Uprzątanie błota, śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z powierzchni chodników bezpośrednio przylegających do nieruchomości odbywa się w sposób jak najmniej uciążliwy dla osób korzystających i poprzez gromadzenie tych zanieczyszczeń na skraju chodnika w sposób nie utrudniających ruchu pieszych. 
Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Określa się następujące rodzaje i minimalną pojemność worków i pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości: 
1) kosze uliczne o pojemności od 35 l; 
2) pojemniki o pojemności od 110 l; 
3) worki o pojemności od 60 l; 
4) kontenery o pojemności od 3 000 l; 
5) pojemniki o pojemności od 1100 l. 
2. Wielkość pojemników winna być dostosowana: 
1) w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej – do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz częstotliwości odbioru odpadów; 
2) w nieruchomościach, gdzie nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady – do rodzaju prowadzonej działalności, powierzchni budynku lub nieruchomości, liczby pracujących lub przebywających osób oraz częstotliwości odbioru odpadów; 
3) w sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z odpowiedniego materiału. 
§ 6. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące wielkości wytwarzania odpadów: 
1) 30 l – na osobę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielolokalowych tj. pojemnik o pojemności co najmniej 110 l; 
2) 5 l – na każdego ucznia i pracownika dla szkół wszelkiego typu tj. pojemnik o pojemności co najmniej 110 l; 
3) 5 l – na każde dziecko i pracownika dla przedszkoli tj. pojemnik o pojemności co najmniej 110 l; 
4) 50 l – na każde 10 m2 powierzchni całkowitej dla lokali handlowych, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na lokal; 
5) 50 l – na każdego zatrudnionego dla punktów handlowych poza lokalem, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na każdy punkt; 
6) 20 l – na jedno miejsce konsumpcyjne dla lokali gastronomicznych, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 240 l, lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 240 l; 
7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji co najmniej jeden pojemnik 120 l; 
8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 120 l na pracownika; 
9) pojemnik o pojemności 240 l dla działek rekreacyjnych i letniskowych na każda działkę; 
10) W przypadku lokali handlowych branży spożywczej i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady o pojemności 120 l; 
11) 5 l – na każde 10 miejsc pochówku na cmentarzach tj. co najmniej 1100 l. 
§ 7. 1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego do zbierania odpadów służą kosze uliczne o pojemności określonej w § 5 ust. 1 pkt 1. 
2. Kosze, o których mowa w ust. 1 lokalizuje się na chodnikach, przy obiektach użyteczności publicznej, przy przystankach komunikacji publicznej, w miejscach najczęściej uczęszczanych. Kosze powinny by rozmieszczone w taki sposób, aby nie utrudniały ruchu pieszych. 
§ 8. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości poprzez ich mycie i czyszczenie oraz okresowe ich dezynfekowanie. Pojemniki powinny być czyste, bezpieczne i wytrzymałe. 
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego: 
1) z zabudowy jednorodzinnej : 
a) odpady suche, 
b) odpady mokre, 
c) odpady niesegregowane – raz w miesiącu zgodnie z przyjętym na dany rok harmonogramem; 
2) z zabudowy wielorodzinnej: 
a) odpady suche, 
b) odpady mokre, 
c) odpady niesegregowane – dwa razy w miesiącu zgodnie z przyjętym na dany rok harmonogramem. 
3) na działkach rekreacyjnych i letniskowych jeden raz w miesiącu w okresie od 1 maja do 31 października. 
4) kosze uliczne opróżniane są z częstotliwością jeden raz w miesiącu. 
§ 10. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych na nieruchomościach odbywa się przez przedsiębiorcę uprawnionego w tym zakresie .Opróżnienie zbiornika powinno odbywać się nie rzadziej niż jeden raz  na rok. 
Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 11. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstawaniu odpadów i ograniczać ich ilości ,a także podjąć działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w tym regulaminie. 
Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
§ 12. Określa się następujące obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe: 
1. W odniesieniu do psów: 
1) prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającemu otoczeniu – również w nałożonym kagańcu; 
2) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psa z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, oraz odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym oznaczeniem. 
2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych: 
1) stały i skuteczny dozór; 
2) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi, poza terenem własnej nieruchomości dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem; 
3) usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego. 
Rozdział 6.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 13. 1. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej tj. terenach zajętych pod budownictwo jednorodzinne, terenach rekreacyjnych i letniskowych pod warunkiem, że będzie ono prowadzone z zachowaniem należytych warunków sanitarno - epiemiologicznych. 
2. Pszczoły należy trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich. 
Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia
§ 14. Wyznacza się zabudowany obszar Gminy Boniewo, jako obszar podlegający obowiązkowi przeprowadzenia deratyzacji w terminach od dnia 1 kwietnia do 30 kwietnia i od 1 października do 31 października. 
 



 
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Gminy Boniewo nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r. Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Regulamin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Znowelizowana ustawa wymaga, aby rada gminy wskazała w regulaminie wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. 
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
2013.1603 z dnia 2013-04-11

metryczka


Opublikował: Zdzisława Bywalska (15 kwietnia 2013, 11:34:57)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1723